Blogok és podcastok az oktatásban

Ebben a bejegyzésben ismét egy általam megtekintett Webináriumra fogok előre megadott kérdések mentén reflektálni. A Webinárium a “Blogok és podcastok az oktatásban” témakörét dolgozza fel. A videó itt érhető el:


Első reakcióm a látottakra/olvasottakra

Az első reakcióm, amikor az előadó elkezdett a blogokról beszélni az volt, hogy valójában sokkal több oktatási célokra is felhasználható blogot ismerek, mint hittem. Ha valaki megkérdezte volna tőlem, hogy milyen hasonló blogokat ismerek, valószínűleg nem tudtam volna mit felelni, de amikor a videóban sorra ismerős címek hangzottak el, rájöttem, hogy bizony tudtam volna mit felelni a fel nem tett kérdésre.

Érdekes / meglepő felhasználási módok

Az elhangzottak közül ami leginkább felkeltette az érdeklődésemet az nem lenne más, mint a blogok felhasználása tanulói portfólióként. Véleményem szerint ez lehet az egyik leguniverzálisabb oktatási felhasználási módja a blogoknak, hiszen a tanulók bármely tantárgyból vezethetnek blogot, hogy a saját fejlődési útjukat nyomon követhessék. Ezen kívül – bár nem felhasználási mód – számomra érdekes információ volt, hogy a házi feladatok blogon keresztül történő beadása nem hatékonyabb. Másik érdekesség, amit sejtettem is, hogy a blogolás pozitív hatással van az idegennyelvi íráskészségre. A Podcastokkal kapcsolatban a számomra meglepő felhasználási mód a videó alapú podcast (vodcast) volt, hiszen nem tudtam, hogy ilyen és létezik, és külön megnevezése is van.

Hogyan használnám? Mit próbálnék ki?

Az említett ötletek közül mindenképpen kipróbálnám a diákjaimmal egy projektblog vezetését. Nem tudom, hogy az ötleteim közül lesz-e valami, ami ilyen fajta blogolási módnak számít, de abban biztos vagyok, hogy szívesen adnék ennek egy esélyt.

A média óráimmal kapcsolatban eszembe jutott egy feladat. Többször említettem már, hogy médiatanárként nagyon szeretnék majd egyszer kisfilmet forgatni az osztályommal, az pedig szerintem mindenképpen adna hozzá egy kis pluszt, ha a forgatást az ötleteléstől kezdve a megvalósításon át végig dokumentálnák. Előfordulhat – egyetemi forgatáson nálunk is megtörtént, – hogy túl sokan voltunk egy stábban, és nem jutott mindenkinek konkrét feladat. A blogot viszont akár 2 diák is vezethetné, ahol képekkel, videókkal dokumentálnák a folyamatot, a kisfilm elkészülése után pedig visszanézhetnék, hogy honnan indultak, és mi lett a végeredmény.

Ezen kívül ami még nekem nagyon tetszett, az egy osztályblog létrehozása. Ez nem kapcsolódik konkrétan egyik tantárgyamhoz sem, viszont én nagyon örülnék neki, ha az osztály életét, a fontosabb eseményeket (pl. osztálykirándulás) egy felületen meg tudnánk jeleníteni. Így a diákok (akár 4 év távlatából is) vissza tudnának tekinteni arra, hogy hogyan kovácsolódtak egy osztályközösséggé. Továbbá a szülőknek is hozzáférésük lenne a bloghoz, így követni tudnák gyermekük iskolai életét.

Podcast készítéssel kapcsolatban be kell vallanom, hogy semmi konkrétabb ötletem nem támadt. Számomra ez egy eléggé idegen dolog, és egyelőre nem tudom elképzelni, hogy oktatási célokra használnám fel. Egy feladat, ami eszembe jutott az egy média órára készített interjú lenne.

Használtam-e bármelyiket?

Én személy szerint eddig – ezen blog kivételével – sem blogot, sem podcastot nem használtam még tanítás/tanulás céljából. Vannak blogok, amiket rendszeresen követek, valamint podcastokat is szoktam hallgatni, de igazából egyiket sem egyetemi tanulási célzattal. Az esetek nagy többségében szórakozás céljából olvasok/hallgatok ilyeneket.

Pedagógiai megfontolások

Természetesen mind egy bloghoz, mind egy podcasthoz köthető feladat során vannak fontosabb pedagógiai megfontolások, melyeket szem előtt kell tartanunk. Ami nekem legelőször eszembe jutott, azok maguk a feladatok. Fontos, hogy olyan feladatot adjunk a diákoknak, mellyel semmiképpen nem veszélyeztetjük a digitális identitásukat, vagy az online jelenlétüket. A feladatok során nem kerülhetnek ki róluk személyes információk, nem küldhetjük őket olyan weblapokra, melyek ártalmasak lehetnek, stb. Nagyon fontos, hogy a feladatvégzést rendszeresen nyomon kövessük, hogy az esetleges sértő tartalmakat, rosszul megfogalmazott bejegyzéseket minél hamarabb észre tudjuk venni. Végül, de nem utolsó sorban pedig lényeges, hogy a feladatok elvégzésének konkrét, szigorú kereteket szabjunk, ezzel is biztosítva a fent említett problémák megelőzését.

Hozzászólás

Design a site like this with WordPress.com
Kezdjük el